به طور کلی می توان سیستم های ایمنی خودرو به دو دسته غیر فعال و فعال تقسیم کرد.
سیستم های ایمنی غیرفعال
سیستم های ایمنی غیرفعال فقط هنگام به وجود آمدن تصادفات وظیفه ی کاهش تلفات و صدمات به سرنشینان را بر عهده دارند.
اکثر افراد ، با سیستم های ایمنی غیرفعال آشنایی دارند مانند کمربندهای ایمنی ، کیسه های هوا ، فیوز قفل کن و...
سیستم های ایمنی فعال
اما علاوه بر کمربند ایمنی ، کیسه هوا و ... تجهیزاتی بر روی خودروها نصب شده و مانع از ایجاد تصادف می شوند ، این سیستم ها و تجهیزات مربوط به آن را سیستم های ایمنی فعال می گویند . سیستم های ایمنی فعال ، هنگامی که استارت خودرو زده می شود شروع به فعالیت می کند و از به وجود آمدن تصادفات جلوگیری می کند.
سعی خودروسازان بر اینست که هم سیستم ایمنی فعال و هم سیستم ایمنی غیر فعال خودرو را بهبود بخشند ، یعنی هم از ایجاد تصادف جلوگیری کنند (با کمک سیستم ایمنی فعال) و هم اگر تصادفی ایجاد شد ، تلفات و خسارت های آن را به حداقل برسانند.
سیستم تعلیق یکی از پیچیده ترین و مهم ترین بخش های خودرو می باشد ، مبحث تعلیق به قدری گسترده می باشد که در بخش های مختلفی به آن پرداخته ایم. شما با بررسی این صفحه ، آشنایی اولیه با اجزا و قطعات سیستم تعلیق پیدا می کنید ، برای این منظور ، اجزای سیستم تعلیق را معرفی کرده و وظیفه آنها را شرح داده ایم.
سیستم تعلیق ، ارتباط بین چرخ ها و شاسی ماشین را برقرار می کند ، در واقع سیستم تعلیق ، پلی بین شاسی و چرخ خودرو محسوب می شود.
برای درک بهتر این مفهوم به شکل زیر نگاه کنید ، چرخ خودرو و اجزای آن با لکه های آبی نشان داده شده (رینگ و لاستیک چرخ در این تصویر از چرخ جدا شده اند) ، شاسی خودرو با لکه های سبز و میله مربوط به فرمان با لکه قرمز مشخص شده اند ، سایر اجزای مکانیکی که در این شکل می بینید ، اجزای سیستم تعلیق می باشند و همانگونه که اشاره شد بین شاسی و چرخ خودرو ارتباط برقرار می کنند.
هر خودرو دارای چهار چرخ می باشد و هر جفت چرخ را یک محور می گویند ، مثلا به جفت چرخ های جلو ، محور جلو و جفت چرخ های عقب محور عقب می گویند. وظیفه دیفرانسیل خودرو ، دریافت نیرو از میل گاردان یا گیربکس و انتقال آن به محور محرک یا همان یک جفت چرخ های محرک خودرو می باشد.
محور محرک ، محوریست که خودرو را به حرکت در می آورد ، یعنی نیروی تولید شده توسط موتور خودرو با چند واسطه ( واسطه ها مانند گیربکس ، کلاچ و ...) در نهایت به آن محور می رسد و با گردش چرخ های محور محرک ، باعث حرکت خودرو می شود.
در شکل زیر یک محور محرک را مشاهده می کنید که بر روی محور ، دیفرانسیل قرار دارد و دیفرانسیل ، نیروی چرخشی را از میل گاردان یا گیربکس گرفته و به چرخ های خودرو منتقل می کند.
افزایش تیونینگ خودرو یکی از اقدامات مهم و مورد علاقه بسیاری از مالکان است. به طور کلی ایجاد هر گونه تغییری در خودرو که موجب ارتقا آن شود تیونینگ نام دارد. تغییر در بخش های فنی و ظاهری خودرو که تاثیر به سزایی در نمای کلی و عملکرد اتومبیل داشته از مراحل تیونینگ کردن به شمار میآید.
قسمت عمدهای از ارتقا خودرو مربوط به سیستم تعلیق و احتراق است. بکارگیری قطعاتی مانند استرس بار، فیلتر هوا، کیت مکش، دیسک ترمز و فرمان اسپرت موجب بهبود عملکرد خودرو میشوند و تاثیر بسیاری در هندلینگ خودرو دارند. در این مقاله میخواهیم به هدرز و همه چیز در مورد آن مانند تاثیری که روی خودرو دارد و مزایای استفاده از آن بپردازیم.
هدرز چیست؟
هدرز قطعهای محبوب در میان افراد علاقمندان به تیونینگ در داخل و خارج از کشور میباشد. در موتورهای احتراقی دود حاصل از احتراق توسط سلیندرها خارج میشود و مکش هوای تازه به درون سلیندرها مجدد تکرار میگردد. حال اگر این عملکرد سریعتر انجام شود و گازهای حاصل از احتراق با سرعت بیشتری خارج شوند شاهد تاثیر بسزایی در مکش تنفس بهتر پیشرانه خواهیم بود.
عمل انتقال و هدایت گازهای ناشی از احتراق در اکثر خودروها توسط منیفولد انجام میشود. در ساخت منیفولد از چدن استفاده میشود که در مقایسه با استیل ضد زنگ بکار گرفته شده در ساخت هدرز عملکرد ضعیف تری دارد. به صورت کلی می توان گفت هدرز جایگزینی برای منیفولد میباشد که با سطوح کاملا صاف و صیقلی و عدم وجود زبری ممانعتی هنگام خروج گازها نخواهد داشت.
هدرز در مقایسه با منیفولد برای هر یک از سیلندرها یک خروجی مجزا دارد تا پس از اشتعال در سیلندر گازهای حاصل به سرعت خارج شوند. نصب هدرز موجب افزایش سرعت سرد شدن موتور نیز خواهد شد.