چند ترفند برای افزایش عمر خودرو

سالم نگه داشتن خودروی شما تا کارکرد چند صد هزار کیلومتر کاملاً امکان‌پذیر است. کافی‌ست چند نکته مهم برای نگهداری بهینه خودرو را رعایت کنید تا بتوانید سال‌ها از خودروی‌تان استفاده کنید.

باید از چشم‌ها و گوش‌های خود استفاده کنید و یک برنامه‌ریزی منظم داشته باشید تا عمر مفید خودروی‌تان را افزایش دهید و از مشکلات فنی اجتناب کنید.

از شنوایی خود استفاده کنید

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، هر از چند گاهی فن سیستم تهویه و رادیو را خاموش کنید و فقط به این گوش کنید که خودروی شما در حالت ایستاده و در حال حرکت چه جور صدایی دارد. یک صدای تق‌تق عجیب ریتم‌دار در حرکت ممکن است نشانه فرو رفتن میخ یا سنگریزه در یکی از لاستیک‌ها باشد. توقف کنید و نگاهی به آن بیندازید. هیچ‌وقت این بررسی کوتاه را از خودرویتان دریغ نکنید.

هنگام ترمز گرفتن، اگر صدای سوت بلند یا ساییدن دو شی فلزی به هم را می‌شنوید می‌تواند به این معنا باشد که وقت تعویض لنت ترمزهای شما فرا رسیده است. اگر صدای بلند مانند ضربه زدن می‌شنوید می‌تواند نشانه‌ای از مشکل جدی در موتور یا پلوس‌های خودروی شما باشد. اگر توقف کنید و آن را به مکانیک نشان دهید احتمالاً خودروی خود را نجات می‌دهید و هزینه هنگفتی که صرف تعمیر خودرو می‌شود را کاهش دهید.

بلافاصله بعد از روشن کردن موتور سرد، دور موتور آن را بالا نبرید


ادامه مطلب

تاريخ : دوشنبه بیست و نهم دی ۱۳۹۹ | 11:7 | نویسنده : پوریا دربندسری |

بسیاری از عادت ها در هنگام رانندگی یا در زمان روشن و یا خاموش کردن خودرو اشتباه است و در دراز مدت باعث آسیب به قسمت های مختلف خودرو می گردد و شما را متحمل هزینه های زیاد می کند که به عنوان نمونه اشتباهات رایج در رانندگی می توان به قرار دادن دست بر روی دنده در هنگام رانندگی، یا نگه داشتن پا بر روی کلاچ خودرو بر حسب عادت، یا گاز دادن اضافی در هنگام خاموش کردن خودرو و... که همه این عادات باعث آسیب به قسمت های مختلف خودرو اعم از گیربکس، صفحه کلاچ و... می گردد. برخی از رانندگان عادت دارند برای روشن کردن خودرو ابتدا پدال کلاچ را فشار می‌دهند و بعد خودرو را استارت می‌زنند. با توجه به آنکه پیش از استارت زدن، با جابجایی دسته دنده می‌توان از خلاص بودن خودرو اطمینان حاصل کرد، سؤالی که معمولاً پیش می‌آید آن است که آیا گرفتن کلاچ در زمان روشن کردن خودروهای دنده دستی لازم است یا خیر؟ و آیا این کار آسیب یا ضرری دارد یا خیر؟ با فروش خودرو همراه باشید تا به جواب خود برسید.

همان‌طور که می‌دانید وظیفه سیستم کلاچ انتقال قدرت میان موتور خودرو و گیربکس و قطع آن در زمان لازم است. به‌صورت عمومی تصور بر این است که وقتی دنده در وضعیت خلاص قرار دارد هیچ نیروی اضافه‌ای بر روی موتور نیست چراکه کلاچ عملاً نیرو را از موتور خودرو می‌گیرد اما در سمت دیگر نیرو منتقل نمی‌شود ولی واقعیت آن است که مجموعه کلاچ خودرو حتی در شرایط خلاص بودن دنده‌ها نیز باری را بر موتور خودرو تحمیل می‌کند.

این بار تحمیل شده البته بسیار اندک است و به همین دلیل به‌طور معمول نیازی به گرفتن کلاچ در هنگام روشن کردن خودرو نیست اما در مورد خودروهایی که باتری ضعیفی دارند و یا در هوای بسیار سرد، به دلیل آنکه مجموعه روغن‌های به کار رفته در مسیر انتقال قدرت غلیظ‌تر شده‌اند، کلاچ نیروی اضافه بیشتری را به موتور خودرو وارد می‌کند و به همین دلیل توصیه می‌شود در زمستان برای روشن شدن بهتر خودرو کلاچ بگیرید. البته در مورد خودروهایی که موتور آن‌ها به‌خوبی تنظیم شده است و وضعیت باتری مناسبی دارند نیازی به این کار نیست اما بسیاری از رانندگان برحسب عادت در هنگام روشن کردن خودرو کلاچ می‌گیرند.

این مسأله به‌ویژه در مورد خودروهای قدیمی‌تر عمومیت بیشتری دارد و به همین دلیل برای چنین خودروهایی توصیه می‌کنیم در روزهای سرد زمستان، پیش از روشن کردن خودرو پدال کلاچ را فشار دهید. در مورد سایر خودروها اگر استارت خودرو به‌خوبی عمل می‌کند و خودرو در هوای سرد به‌راحتی روشن می‌شود نیازی به این کار نیست اما فشردن پدال کلاچ کمی از بار روی سیستم استارت کم می‌کند و بی‌ضرر است.



تاريخ : دوشنبه بیست و نهم دی ۱۳۹۹ | 11:5 | نویسنده : پوریا دربندسری |

 

 کاهش مصرف سوخت خودرو به چه عواملی بستگی دارد

شاید برای همه دارندگان خودرو کاهش مصرف سوخت خودرو یکی از مهمترین نگرانی‌ها باشد چرا که قیمت بنزین رو به افزایش است. دغدغه رانندگان به خصوص خودروهایی که نوع مصرفشان بنزین می‌باشد کاهش مصرف بنزین خودرو است که می‌تواند هم از نظر اقتصادی به راننده کمک کند و هم از نظر کاهش شاخص‌های آلودگی هوا بسیار مفید واقع شود.

بعضی از وسایل نقلیه پرمصرف هستند و شرکت سازنده هم بر مصرف بالای آن تاکید کرده است. ولی برخی از خودروها به دلیل پیدا کردن نقص فنی و یا مستهلک شدن آنها است که مصرف بالایی دارند. دارندگان این ماشین‌ها باید به منظور کاهش مصرف سوخت خودرو خود برخی از اقدامات لازم را انجام دهند. 

چک آپ ماهانه ماشین

با بررسی ماهیانه مشکلات ماشین و توجه منظم به آنها باعث می‌شود مصرف سوخت خودرو بهینه شود و هزینه‌های مصرفی شما برای خودروتان به شکل محسوسی کاهش یابد. در این کلیپ این نکات را مورد بررسی قرار می دهیم.

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های خودروسازی محصولاتی را تولید و عرضه می‌کنند که مصرف سوخت بسیار پایین دارند اما به دلیل برخی از مشکلات ایران مانند تعرفه‌ها، این خودروها وارد کشور نمی‌شوند.

همچنان خودروهای پر مصرفی که در داخل کشور تولید می‌شوند، متاسفانه فروش بیشتری هم در بازار دارند. پس امیدواریم تا با رعایت نکته‌هایی که در این مطلب ذکر می‌کنیم، به کاهش مصرف بنزین خودروتان و کاهش آلودگی هوا کمک نمایید.

اگر شما در مورد قیمت سوخت نگران هستید یا دغدغه‌های محیط زیستی دارید، می‌توانید با چند راه کار ساده میزان قابل توجهی در مصرف سوخت صرفه جویی نمایید.

راه هایی موثر برای کاهش مصرف سوخت خودرو

  • فشار تایر خودرو را حداقل یک بار در ماه بررسی کنید. لاستیک‌های کم باد، موجب افزایش مصرف سوخت می‌شوند. بدین صورت که میانگین ۴۰۰ میلی بار کاهش فشار باد در تایر خودرویتان موجب افزایش مصرف سوخت دو درصدی و کاهش عمر تایرها تا ۲۵ درصد می‌گردد.

ادامه مطلب

تاريخ : دوشنبه هشتم دی ۱۳۹۹ | 11:52 | نویسنده : پوریا دربندسری |

 توربو شارژ ايسوس | نانو توربو

اغلب دیده شده که رانندگان به غلط هنگام خاموش کردن موتور ماشین الات با دادن گاز شدید انرا خاموش می کنند.این کار در عرض چند ثانیه منجر به صدمه جدی به توربو شارژرمی گردد.

زیرا با خاموش کردن ناگهانی دستگاه ؛توربو شارژر که دارای دور بسیار بالائی (بطور متوسط 100000 دور در دقیقه)نسیت به دور موتور(2000 تا حداکثر3200 دور در دقیقه)می باشد.ناگهان روغن آن که از موتور تغدیه می شود قطع شده و به علت دمای زیاد توربوشارژر؛ روغن خروجی آن که هنوزدر مجرای خروجی است تبدیل به روغن سوخته و یا ذغال کک coking شده و مجرای خروجی را می بندد. سپس با روشن شدن بعدی و مجدد موتور؛روغن ورودی که تحت فشار بوده راه خروج ندارد و به شافت توربوشارژر فشار وارد اورده و باعث لرزش شدید ان و انتقال ذغالهابه درون پوسته کمپرسور و شکستن پره آن و خراش پوسته می شود.

برای رفع این این مشکل بایستی رانندگان هنگام خاموش کردن دستگاه بگذارند موتور حداقل دو دقیقه به صورت دور ارام  IDLE ودر جاکار کرده و سپس انرا خاموش کنند.

 




تاريخ : دوشنبه هشتم دی ۱۳۹۹ | 11:45 | نویسنده : پوریا دربندسری |