در این مقاله قصد داریم این موضوع را بررسی نماییم که سطح کیفی، ویسکوزیته و کیفیت تولیدی یک روغن موتور چگونه بر کاهش مصرف سوخت (بنزین) خودرو تاثیر می گذارد؟ می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که “با تغییر نوع روغن موتور می توان راندمان سوخت را افزایش داد” جزء تکنیک های بازاریابی و فروش شرکتهای تولیدی روغن موتور می باشد یا واقعیتی است که در کشورمان بدان توجهی نشده است؟
دغدغه مصرف سوخت و بنزین
این روزها با افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی سوخت در کشور به نظر می رسد محدودیت های ناشی از گران بودن انرژی و سوخت برای همگان قابل درک شده است. بنابراین هر عاملی که به نحوی منجر به کاهش مصرف بنزین در خودرو گردد با اهمیت به نظر می رسد.
از سوی دیگر در سایر کشورها با توجه هزینه بالای انرژی و بالاخص سوخت، دغدغه بزرگ خودروسازان تبدیل افزایش راندمان و بازدهی مصرف سوخت می باشد. به طوریکه مهندسان مکانیک و طراحان خودرو تمامی تجربه و علم خود را بکار گرفته اند که حتی کاهش چند درصدی در مصرف سوخت خودرو را محقق نمایند. علاوه بر هزینه بالای سوخت یکی دیگر از عوامل موثر بر این تصمیم خودروسازان، قوانین سخت کشورها و نهادهای نظارتی بین المللی بر کاهش آلایندگی خودروها می باشد.
معمولا افزایش مصرف بنزین و سوخت هشداری به منظور خرابی یکی از قطعات فنی خودرو می باشد. به عبارتی دیگر، زمانی که یکی از قطعات خودرو نتواند وظیفه و کارکرد محول شده را به درستی انجام ندهد منجر به افزایش مصرف سوخت می گردد.
ده دلیل رایج افزایش مصرف سوخت
ده مورد ساده که می تواند موجب افزایش مصرف بنزین گردد:
- کثیفی فیلتر هوا
- نقص در سنسور ورودی هوا
- نقص در سنسور اکسیژن
- نقص در سنسور دمای هوا
- نقص در شمع ها
- نقص در کوئل و وایرها
- کثیفی انژکتور
- نقص در چرخها و سیستم های وابسته
- بار زیاد
- به هم خوردن آیرودینامیک بدنه
برای انتخاب بهترین روغن موتور 206 و 207 بهتر است ابتدا نگاهی بیندازیم به تاریخچه پژو، خودروساز فرانسوی، و با تیپهای مختلف پژو 206 و 207 آشنا شویم.
نگاهی به تاریخچه پژو – Peugeot
صنعت خودروی ایران با پیکان انگلیسی معنا گرفت ولی با پژوی فرانسوی رشد کرد. پژو، خودروسازی فرانسوی در سال 1810 کار خودر را با ساخت آسیابهای قهوه، در شهر فرانش-کنته، آغاز کرد و با تولید دوچرخه «گراند بای» در سال ۱۸۸۲ میتوان ادعا نمود به صورت رسمی وارد صنعت خودروسازی گردید. پژو، خودروسازی که نخستین خودروی خود که خودروی ابتدایی ( سهچرخ ) بود، را در سال ۱۸۸۹عرضه نمود، اکنون به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان دنیا شناخته میشود. شرکت پژو در حال حاضر یکی از زیرمجموعههای “پژو سیتروئن” ( گروه پیاسای ) است.
دوران شکوفایی صنعت فرانسه بعد از جنگ جهانی دوم آغاز و پژو با خودروسازان بسیاری در سراسر جهان وارد معامله شد. از رنو و سیتروئن فرانسوی گرفته تا ولووی سوئد و حتی میتسوبیشی ژاپن. ولی به جرات میتوان ادعا نمود یکی از پرسودترین قراردادهای همکاری پژو با خودروسازان جهان، ایران خودرو بود.
حضور پژو در ایران با مدلهایی مثل 504، 404 و 205 آغاز شد، سپس با مشارکت پژو و ایران خودرو، خودروهای بسیاری مانند 405 در ایران تولید و عرضه شدند.
پژو 206
خودروی پژو 205 موفقیتی خیرهکننده داشت، اما قرار نبود تا ابد در بازار حضور داشته باشد. برای همین نهایتاً جانشین آن در اواخر دهه نود با کد 206 معرفی شد. طراحی این مدل در حقیقت سرآغاز زبان طراحی جدید پژو بود که برای بیش از یک دهه به جا ماند.
زمانی که اکثر خودروسازان دنیا درگیر تولید خودروهایی با طراحی ظاهری کسلکننده و محافظهکارانه بودند، پژو با معرفی پژو 206 با چهرهای جذاب و طراحی پیشرو از زمان خود، توانست موفقیت چشمگیری به دست آورد و طیف گستردهای از جوانان را مجذوب خود کرد.